Rits Tele.com dient klacht in over KPN bij OPTA

Het Rotterdamse telecombedrijf Rits Tele.com heeft bij de OPTA een klacht ingediend tegen KPN, zo meldt Webwereld. In de klacht wordt KPN beschuldigd van gedwongen winkelnering, omdat het bedrijf providers meer geld vraagt voor ADSL zonder telefoonaansluiting dan voor ADSL met telefoonaansluiting. Op deze manier zou een soort verplichte bundeling van ADSL- en telefoonabonnement zijn ontstaan. Volgens Ytsen Kooistra, directeur van Rits, moeten de tarieven van KPN echter op kosten georiënteerd zijn, zoals de telecomwet voorschrijft. 

Onder de naam Pilmo biedt Rits een dienst aan waarmee met een klein kastje via internet gebeld kan worden. Kabelgebruikers hoeven op die manier geen telefoonaansluiting meer te hebben en kunnen dus kosten besparen. Voor ADSL-gebruikers ligt dat anders, omdat die zonder telefoonaansluiting meer betalen voor internettoegang. Kooistra denkt dat de OPTA Rits in het gelijk zal stellen nu duidelijk is geworden dat andere bedrijven nadeel ondervinden van KPN's regeling. ADSL wordt dan mogelijk wel duurder